Przerwy w pracy – Cz.1 – „Śniadaniówka”

“śniadaniówka”

Najpopularniejszą, gdyż powszechnie dostępną przerwą, jest uregulowana w art 134 k.p. tzw. przerwa śniadaniowa.

Oczywiście przepisy tak jej nie określają – nazwa została wypracowana w praktyce. Obiegowa nazwa nie jest wcale jednoznaczna z sposobem jej przeznaczenia. Najczęściej wykorzystywana jest na spożycie posiłku, czy też na regenerację sił i odpoczynek, choć równie dobrze może zostać wykorzystana w każdy inny sposób, zgodny z przepisami i zasadami bhp.

Dość często zdarza się, że jest wykorzystywana przez palących pracowników na tzw. dymka.

Prawo do tej przerwy ma każdy pracownik, którego dobowy wymiar czasu pracy wynosi co najmniej 6 godzin. przy czym chodzi o faktyczną liczbę przepracowanych godzin w danym dniu, a nie wymóg świadczenia pracy każdego dnia przez co najmniej 6 godzin.

Z przerwy tej mogą skorzystać również pracownicy zatrudnieni na część etatu niższą niż 3/4, pod warunkiem, że przyjęty rozkład czasu pracy w danym dniu przewiduje dla nich przerwę w wymiarze co najmniej 6 godzinnym (np. pracownik zatrudniony na 1/2 etatu pracujący co drugi dzień po 8 godzin).

“Śniadaniówka” powinna trwać co najmniej 15 min. Jest ona wliczana do czasu pracy, a pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia za czas nieświadczenia pracy w trakcie jej wykorzystywania.

Przepisy nie przewidują możliwości podzielenia jej na krótsze odcinki czasowe. Przepis gwarantuje tylko minimalny wymiar omawianej przerwy. Nic ma przeciwwskazań, aby zgodnie z zasadą uprzywilejowania pracownika (art. 18k.p.) przepisy wewnątrz-zakładowe (np. regulamin pracy, obwieszczenie) przewidywały dłuższą przerwę śniadaniową lub ustanawiały więcej niż jedną tego typu przerwę. Moment w którym można skorzystać z przerwy nie został określony.

W praktyce jest to pozostawione decyzji samego zainteresowanego i uzależnione od organizacji pracy na danym stanowisku.

Z reguły pracownik będzie mógł spocząć w odpowiedniej ku temu chwili, gdy tylko pozwoli na to tempo i stan wykonywanych prac. Pracodawca jako organizator pracy, (może ale nie musi) ustalić zasady korzystania z przerwy w przepisach wewnątrz zakładowych (np. regulaminie pracy).

W tym trybie może zostać określony nie tylko moment (np. różne pory przerw dla poszczególnych działów lub grup, stanowisk), ale również miejsce, w którym pracownicy powinni spędzić przerwę (np. stołówka lub pomieszczenie socjalne).

Pracodawca powinien tak zorganizować pracę, aby pracownik był w stanie skorzystać z omawianej przerwy. Przy czym z tytułu niewykorzystanej w danym dniu przerwy (niezależnie od przyczyny jej niewykorzystania) pracownikowi nie przysługują żadne roszczenia, a w szczególności nie może liczyć w zamian na jakąkolwiek formę rekompensaty np. ekwiwalent pieniężny.

W literaturze tematu rozważa się możliwość zadośćuczynienia za nieudzieloną przerwę, przy czym realna szansa na jego uzyskanie jest bardzo znikoma. W tym celu pracownik musiałby wykazać fakt poniesienia wymiernej szkody w postaci np. uszczerbku na zdrowiu, jaki został spowodowany nieudzieleniem omawianej przerwy.

Niezależnie od tego, nieudzielenie przerwy przewidzianej w art 134k.p. może zostać potraktowane jako wykroczenie stypizowane w art. 281 pkt 5k.p. (naruszenie przepisów o czasie pracy), które jest zagrożone karą grzywny nawet od 1000 zł do 30 000 złotych.

#przerwywypracy #prawopracy #bhp-academy #kodekspracy #kp #prawapracownika #obowiązkipracowdawcy #bhpacademy

Powiązane artykuły

Potknięcia i poślizgnięcia jako niedoceniane ryzyko

Wypadki podczas przemieszczania zdarzają się w wielu różnych okolicznościach. Wynikają one zwykle z połączenia czynników materiałowych, środowiskowych, organizacyjnych i/lub indywidualnych. Niestety przyczyny upadków na tym samym poziomie wbrew pozorom nie są dobrze poznane, ponieważ rzadko są dogłębnie analizowane. Rzeczywiście, te wypadki są niesłusznie uważane za łagodne lub związane tylko z brakiem uwagi ofiary.

Bezpieczeństwo podwykonawców – sprawdzone praktyki zarządzania kontrahentami.

Chyba każdy kto prowadził współpracę z podwykonawcami doświadczył na własnej skórze, że poziom świadczonych usług może znacząco odbiegać od tego co pierwotnie sobie zakładaliśmy. Również wydawać by się mogło, że najważniejsze kwestie jakimi jest zapewnienie bezpieczeństwa pracowników podczas wykonywanych prac też niestety często pozostają zaniedbywane. Przyczyny takiego stanu mogą być różne i nie zawsze takie na jakie w pierwszej chwili wyglądają. Jeżeli chcesz podejść procesowo do tego problemu to w poniższym wpisie znajdziesz kilka sprawdzonych rozwiązań, które mogą okazać się pomocne również u Ciebie.

Szkolenie Wstępne z dziedziny BHP

Spis treści: Cel szkolenia wstępnego Instruktaż ogólny Czas trwania Instruktażu ogólnego Instruktaż stanowiskowy Czas trwania Instruktażu stanowiskowego Cel szkolenia wstępnego. Celem szkolenia wstępnego jest przygotowanie…

Hałas a zdrowie

Obecnie hałas towarzyszy człowiekowi nieprzerwanie, w domu,  w pracy, podczas wypoczynku a nawet w nocy podczas snu. Szkodliwość oddziaływania hałasu zależy od poziomu ciśnienia akustycznego i czasu trwania narażenia, czyli tak zwanej dawki hałasu. Reakcją obronną organizmu na nadmierny hałas jest czasowe przesunięcie progu słyszenia, które ustępuje po upływie określonego czasu. Działanie hałasu nie ogranicza się tylko do narządu słuchu, obejmuje także inne skutki zdrowotne.

Odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *